Usabiltity test Colleague Finder
Waarom een Usablility test
Een usability test wordt gebruikt om problemen te vinden in een design of flow van een product voordat deze volledig in gebruik word genomen. Met deze usablility test wil ik gaan testen of de flow van mijn product logisch is en of het design aanslaat bij de gebruikers (Werknemers van Greenhouse).
Aanpak
De usertest wordt met 5 á 6 personen individueel uitgevoerd. Hierbij worden er een aantal realistische senario's voorgelezen waarbij ze de tool doorlopen. De gebruikers worden van tevoren ingelicht over het product en de test. Ook wordt er gevraagd om hardop te denken tijdens de test om de gedachte gang te kunnen volgen.
Doelgroep
De doelgroep van de test groep zijn werknemers van Greenhouse Eindhoven die gebruik maken van Flexplekken.
Testdoel
Het doel van deze test is om de flow van het product te testen en vanuit deze resultaten het design en de flow te kunnen verbeteren. Ook is het een goed moment om nog te kijken naar functies die de users missen.
Benodigdheden
- Een prototype
- Een beschikbare (rustige) ruimte
- Camera, statief en SD kaart
- Een notitie met de Inloggegevens (zie bijlage 1)
Inleiding
Een korte inleiding over wat Colleague Finder is en welk probleem het zou moeten verbeteren.
Sinds halverwege 2019 is Greenhouse begonnen met werken met flexplekken. Een flexplek, of een flexibele werkplek, is een plaats binnen een bedrijf waar iedereen mag gaan zitten. Deze methode wordt in veel bedrijven gebruikt om samenwerking te verbeteren. Echter creëert flexwerken twee problemen die zich voordoen wanneer je werkt met flexplekken over meerdere verdiepingen. Het is lastig om een lege werkplek en collega's te vinden. Het doel van het project is om deze twee problemen op te lossen door middel van een digitaal product.
Korte uitleg over de test.
Er worden 4 scenario's voorgelezen waarbij een aantal vragen horen. Op het einde zijn er een aantal open vragen. Bij de scenario's is het de bedoeling dat je door de tool heen gaat op zoek naar de antwoorden. Bij het bekijken van de tool en het beantwoorden van de vragen zou het ik je willen vragen om zo veel mogelijk hardop te denken.
Scenario 1
Je wilt inloggen op het systeem en wil graag weten welke gegevens er worden opgeslagen.
- Vraag: Welke privacygegevens worden er op geslagen?
- Vraag: Welke gegevens worden er niet opgeslagen?
- Vraag: Is deze tekst duidelijk? Mis je nog informatie over je gegevens?
- Vraag: Kan je inloggen met de gegeven inlog gegevens?
Scenario 2
Je bent bezig met een opdracht met als deadline vandaag en je hebt een dringende vraag die beantwoord moet worden voordat je verder kan. Je hebt je collega John Smith al een Slack bericht gestuurd maar deze reageert niet. Je besluit om John op te zoeken om het direct te vragen en verder te kunnen met je werk. Je hebt John nog niet gezien vandaag.
- Vraag: Kan je met het Colleague Finder uitvinden aan welk bureau John Smith zit?
Correct antwoord: O4.107
2. Vraag: Kan je ook de locatie visueel zien?
3. Vraag: Als jij nu vanaf verdieping 1 zonder laptop of telefoon naar John zou moeten lopen zou jij weten waar hij zit?
Extra: Hoe zou dit duidelijker kunnen?
Scenario 3.1
Je hebt een vraag aan een andere collega ook genaamd John, echter is het niet dringend en kan het later op de dag beantwoord worden. Toch wil je het graag nu al weten en besluit je hem te gaan zoeken, maar je bent even zijn achternaam vergeten en zoekt dus alleen op zijn voornaam John.
- Vraag: Hoeveel John's krijg je als resultaat.
Correct antwoord: 3
2. Vraag: Wat zijn de statussen van elke John?
Correct Antwoord: busy, not checked in, available.
Scenario 3.2
De John die jij zoekt is John Doe en je wilt dus graag weten waar hij is.
- Vraag: Hoe kan je meer informatie krijgen over de zit plaats van John Doe?
- Vraag: Waar zit John Doe?
Correct antwoord: O4.213
3. Vraag: Zou jij in dit scenario naar John Doe toe gaan of een bericht sturen?
Scenario 4
Je hebt in de ochtend gewerkt op de locatie Sittard en je komt om 2 uur aan op kantoor in Eindhoven. Je weet dat de meeste plekken al bezet zullen zijn. Je voorkeur voor een zit plek is op de 4de verdieping.
- Vraag: Kan je met het Colleague Finder systeem zien hoeveel lege plekken er nog zijn op de 4de verdieping?
Correct antwoord: 79 lege plekken.
2. Vraag: Kan je snel zien welke plekken vrij zijn en welke bezet?
Extra: Kan dit nog verbeterd worden?
3. Vraag: Kan je uitloggen?
Open vragen:
- Zou je dit platform gebruiken om iemand de zoeken?
- Mis je informatie over de persoon die je zoekt?
- Mis je nog functionaliteiten?
- Is de applicatie duidelijk?
Bronnen
http://cmdmethods.nl/cards/lab/usability-testing
https://level-level.com/nl/blog/usability-testen-de-wat-waarom-wanneer-en-hoe/
https://level-level.com/nl/blog/usability-testing-onze-zeven-aandachtspunten/
https://infodesign.com.au/usabilityresources/scenarios/
Usability Testing Analyse
Inleiding
In deze analyse staan de bevindingen van de Usability test van Colleague Finder (zoek functie) beschreven. Bij deze test heb ik voornamelijk Qualitative Data als resultaat. In deze analyse is beschreven welke problemen de gebruikers hadden bij het doorlopen van Colleague Finder en ook de feedback en toevoegingen die zij hadden. Aan elk punt wordt een prioriteit status gehangen.
Doelgroep
De doelgroep van de testgroep zijn werknemers van Greenhouse Eindhoven die gebruik maken van Flexplekken.
Samenvatting van de test
De usability test is uitgevoerd met 6 werknemers van Greenhouse die binnen de doelgroep vallen. De usability test is individueel uitgevoerd. Hierbij zijn er vier realistische scenario's voorgelezen waarmee ze de tool hebben doorlopen. De gebruikers zijn van tevoren ingelicht over het product en de test.
Testresultaten
Bij elk scenario horen een aantal vragen deze vragen zijn genummerd. Ik ga per scenario de antwoorden/handelingen verwerken in een tabel. Per gebruiker wordt er aangegeven of ze het juiste antwoord hebben kunnen geven. Ook geef ik op het einde per vraag het slagingspercentage aan. Dit is handig om later de prioriteit van de functie te bepalen. Open vragen worden niet meegenomen in de tabellen.
Legenda:
geslaagd: +
geslaagd maar niet als verwacht (percentage wordt gehalveerd): +-
niet geslaagd: -
Scenario 1
- Vraag: Welke privacygegevens worden er opgeslagen?
- Vraag: Welke gegevens worden er niet opgeslagen?
- Vraag: Is deze tekst duidelijk? Mis je nog informatie over je gegevens?
- Vraag: Kan je inloggen met de gegeven inloggegevens?
Gebruikers |
Vraag 1 |
Vraag 2 |
Vraag 4 |
1 |
- |
- |
+ |
2 |
+ |
+ |
+ |
3 |
+- |
+- |
+ |
4 |
- |
- |
+ |
5 |
+ |
+ |
+ |
6 |
+ |
- |
+ |
Geslaagd percentage |
58,3% |
41,6% |
100% |
Opvallend: Het bleek voor de gebruikers niet snel op te vallen waar ze de privacy konden vinden. Veel hadden als eerste idee om op het Informatie icoon te klikken in plaats van op de knop Privacy. Ook hadden twee gebruikers verwacht het na de inlog pagina te zien.
Scenario 2
- Kan je met het Colleague Finder uitvinden aan welk bureau nummer John Smith zit?
- Kan je ook de locatie visueel zien?
- Als jij nu vanaf verdieping 1 zonder laptop of telefoon naar John zou moeten lopen zou jij weten waar hij zit?
Extra: Hoe zou dit duidelijker kunnen?
Gebruikers |
Vraag 5 |
Vraag 6 |
Vraag 7 |
1 |
+- |
+ |
+- |
2 |
+ |
+ |
+ |
3 |
+- |
+ |
+ |
4 |
+ |
+ |
+ |
5 |
+ |
+ |
+ |
6 |
+- |
+ |
+ |
Geslaagd percentage |
75% |
100% |
91,6% |
Opvallend: Meerder gebruikers dachten dat de twee zoekvelden bij elkaar hoorden. Ook gaven meerdere gebruikers bij vraag 7 aan nog herkenningspunten te willen zien in de kaart om deze duidelijker te maken.
Scenario 3
- Hoeveel John's krijg je als resultaat.
- Wat zijn de statussen van elke John?
- Hoe kan je meer informatie krijgen over de zitplaats van John Doe?
- Waar zit John Doe?
- Zou jij in dit scenario naar John Doe toe gaan of een bericht sturen?
Gebruikers |
Vraag 8 |
Vraag 9 |
Vraag 10 |
Vraag 11 |
1 |
+ |
+ |
+ |
+ |
2 |
+ |
+ |
+ |
+ |
3 |
+ |
+ |
+ |
+ |
4 |
+ |
+ |
+ |
+ |
5 |
+ |
+ |
+ |
+ |
6 |
+ |
+ |
+ |
+ |
Geslaagd percentage |
100% |
100% |
100% |
100% |
Opvallend: Iedereen zou in dit geval eerst een bericht naar John sturen voordat ze naar hem toe zouden gaan.
Scenario 4
- Kan je met het Colleague Finder systeem zien hoeveel lege plekken er nog zijn op de 4de verdieping?
- Kan je snel zien welke plekken vrij zijn en welke bezet? Kan dit nog verbeterd worden?
- Kan je uitloggen?
Gebruikers |
Vraag 13 |
Vraag 14 |
Vraag 15 |
1 |
+ |
+ |
+ |
2 |
+ |
+ |
+ |
3 |
+ |
+ |
+ |
4 |
+ |
+ |
+ |
5 |
+ |
+ |
+ |
6 |
+ |
+ |
+ |
Geslaagd percentage |
100% |
100% |
100% |
Gebruikers |
Zou je dit platform gebruiken? |
1 |
+ |
2 |
- |
3 |
+ |
4 |
+ |
5 |
+ |
6 |
+ |
Geslaagd percentage |
83,6% |
Problemen
In deze lijst staan de problemen die uit de usability test zijn gekomen met daarbij de prioriteit status en eventuele oplossing.
1. De privacy regels zijn moeilijk te vinden voor gebruikers
Prioriteit: Medium
Mogelijke oplossing: De privacy en informatiepagina samenvoegen, de balk weghalen die nu bij het inlogscherm staat.
2. Het lijkt alsof de twee zoekvelden op de homepagina bij elkaar horen.
Prioriteit: Hoog
Mogelijke oplossing: In het design aanpassen dat de twee velden niet meer lijken alsof ze bij elkaar horen. Mogelijk met een scheidingslijn of eerste een keuzemenu.
3. Het is moeilijk om je te oriënteren op de plattegrond
Prioriteit: Hoog
Mogelijk oplossing: Informatie toevoegen aan de kaart zoals meeting ruimtes en de entrance/trappenhuis.
Feedback (van de gebruikers)
In deze lijst staan de feedback punten van de testers hier horen ook extra functionaliteiten bij.
- Terug button
- Bulletpoints voor de privacygegevens die worden opgeslagen.
- Met kleur de status van een persoon aangeven.
- Mijn account/profiel
- Per verdieping direct aangeven hoeveel er al beschikbaar zijn voordat je gaat kijken.
- Legenda toevoegen.
- Op de kaart (bij zoeken naar persoon) ook aangeven of er plekken naast hij ook vrij zijn.
- Opties geven bij het typen.
- Beeldschermen aangeven.
- Afbeeldingen zoals bij het smoelenboek toevoegen bij collega's.
- Functie toevoegen van collega's
- Timer op een busy of hidden status
Conclusie
De test is grotendeels naar verwachting verlopen. Wel zijn de punten waarop het fout ging verrassend. De gebruikers hebben goede feedback gegeven. Wat er opviel was dat de gebruikers die geen designer/developer zijn beter door het systeem gaan dan de developers/designers. Verrassend voor mij was dat de zoekvelden werden gezien alsof ze bij elkaar horen dit was een resultaat die ik niet had verwacht. Positief was dat de gebruikers werkelijk geïnteresseerd leken in het systeem en ook aangeven er gebruik van te gaan maken.
Bronnen
https://www.usability.gov/how-to-and-tools/methods/reporting-usability-test-results.html