Office 365 concept
Concept proces
Dit concept is het vervolg op het Slack concept waarbij de Slack-API wordt gebruikt om je aan te melden in het systeem en Slack-chat om collega's te zoeken. Na een gesprek met het hoofd van de ICT-afdeling blijkt dat Slack in de nabije toekomst gaat verdwijnen uit Greenhouse, daarom ga ik over op mijn tweede concept, namelijk een los platform. Tijdens het gesprek is ook naar voren gekomen dat ze waarschijnlijk overgaan op een pakket van Microsoft (Microsoft teams) zelfs al zouden ze dit niet doen, heeft iedereen binnen Greenhouse al een Office-365 account met email.
Het gedeelte van het inchecken blijft hetzelfde, behalve de manier waarop je inlogt. In plaats van met de Slack-API loggen gebruikers dan in met de Office 365-API.
Voor dit concept heb ik een flowchart gemaakt, waarin per scenario het proces van de gebruiker is beschreven. Daarbij heb ik ook een functional requirements document opgezet om zo af te bakenen welke functionaliteiten er in de eerste versie van de applicatie komen.
Benodigdheden
Sticker met daarin een NFC-chip en een QR-code opdruk (één per bureau)
Telefoon (om chip te lezen of om de QR-code te scannen)
Webapplicatie (om de data naar de database te sturen)
Stappen
- Scan de NFC-chip of de QR-code met je telefoon
- De Pop-up opent een link
- Klik dan op “connect”
- Bevestig het getoonde tafelnummer door je aan te melden met je Office 365 account
- Kies een status en klik op “checkin”
- Sluit webapplicatie
Wanneer iemand anders al is ingecheckt krijg je een melding en de keuze om toch in te checken of te annuleren.
Los platform
Bij het Slack concept had ik ervoor gekozen om Slack te gebruiken om je collega's te zoeken. De ICT-afdeling heeft aangegeven hiervoor liever een losplatform te willen gebruiken. Het idee is nu om een los platform te maken dat gaat draaien op een sub-domein van Greenhousegroup.com. Het voordeel van een los platform is dat ik de vrijheid heb om het naar eigen inzicht vorm te geven.
In het losse platform komen nu twee delen, het “inchecken” en het “zoeken”. Voor beide delen moet je aangemeld zijn met je Greenhouse office 365 emailaccount. In het zoekgedeelte kun je; zoeken naar collega's, bekijken welke tafels nog beschikbaar zijn, je status aanpassen en uitchecken van een tafel.
Het platform wordt dan samengevoegd met het incheck-systeem dat momenteel met Laravel gemaakt is (zie Slack concept voor de framework matrix). Microsoft gebruikt Laravel in hun PHP-tutorial voor het maken van een inlog knop.
https://docs.microsoft.com/en-us/outlook/rest/php-tutorial
Stappen
Voor de verschillende scenarios van het systeem heb ik een flowchart gemaakt.
De database tabellen zouden er als volgt uitzien:
Databasetabellen:
Users tabel | Type |
id | int |
Name | var |
Jobtitle | var |
office_id | var |
var | |
status | int |
Desks tabel | Type |
id | int |
desk_nr | var |
status | int |
screen_type | int |
floor_nr | int |
user_id | int |
expiry_date | DateTime |
floorplans tabel | Type |
id | int |
floor | int |
image | var |